توتال استیشن چیست؟

توتال استیشن چیست؟

توتال استیشن (به انگلیسی: total station) یا TST یک دستگاه نوری است که در نقشه برداری مدرن برای برداشت جزییات، پیاده کردن دقیق عوارض بر روی زمین، نقشه برداری صنعتی، مشاهدات محل وقوع حادثه توسط اداره پلیس، بازجویان محل جنایت، کسانی که به طور آزاد صحنه جنایت را باسازی می کنند و شرکت های بیمه مورد استفاده قرار می گیرد. توتال استیشن ترکیبی از تئودولیت الکترونیکی (transit)، فاصله یاب الکترونیکی (EDM) و نرم افزار قابل اجرا در یک کامپیوتر خارجی است.

TST = Total Station Theodolite
EDM = Electronic Distance Measurement

یک شخص می تواند توسط توتال استیشن زوایا و فواصل بین محل دستگاه و نقاطی که باید برداشت شوند را تعیین کند. به کمک روش مثلث بندی، زوایا و فواصل می توانند برای محاسبه مختصات موقعیت های حقیقی (X،Y،Z مسطحاتی و ارتفاعی) نقاط برداشت شده و یا موقعیت دستگاه از نقاط مشخص، در حالت مطلق مورد استفاده قرار گیرند. داده ها می توانند از توتال به کامپیوتر انتقال داده شوند و نرم افزار کاربردی، نقشه محل نقشه برداری شده را ترسیم می کند.

توتال + GPS

بعضی از توتال استیشن ها شامل GPS می شوند که این دو فناوری را ترکیب می کند تا بتواند از مزیت هر دو آنها (GPS = بین نقاط برداشتی نیازی به دید مستقیم ندارد و توتال استیشن قدیمی = مشاهدات به وسیله این دستگاه در مقایسه با GPS به خصوص در محور عمودی از دقت بیشتری بر خوردار است) بهره برد و از خطا و زیان هر یک از آن ها (GPS = دقت پایین در راستای عمودی و بدون قرارگیری روی نقطه دقت کمتر می شود و توتال استیشن = نیاز به دید مستقیم دارد و باید نسبت به یک نقطه مشخص یا یک خط بین دو نقطه یا نقاط بیشتر توجیه شود) بکاهد.

مکانیزم اندازه گیری

بیشتر دستگاه های توتال استیشن مدرن، توسط ابزار نوری-الکترونیکی که بارکدهای دیجیتال بسیار دقیق حکاکی شده روی دیسک ها یا سیلندرهای شیشه ای چرخان در داخل دستگاه را اسکن می کنند، زوایا را اندازه گیری می کنند. با کیفیت ترین توتال استیشن ها توانایی اندازه گیری زوایا با دقت کمتر از ۰٫۵ ثانیه کمانی را دارند. توتال استیشن های ارزان با درجه ساختمانی زوایا را با دقت ۵ یا ۱۰ ثانیه کمانی اندازه گیری می کنند.

اندازه گیری فاصله با یک مایکرویو مدوله شده یا سیگنال حامل مادون قرمز بهبود یافته است، که این سیگنال به وسیله یک گسیل کننده solid-state کوچک که در قسمت نوری دستگاه قرار دارد، تولید شده و توسط شی بازتاب می شود. الگوی مدولاسیون در سیگنال بازتاب شده توسط یک کامپیوتر که در داخل توتال استیشن قرار دارد خوانده و تفسیر می شود.

فاصله، به وسیله فرکانس های چندگانه گسیلی و دریافتی و همچنین با شمارش تعداد صحیح طول موج های هر فرکانس تا نقطه مورد نظر تعیین می شود.

بیشتر توتال استیشن ها از یک منشور شیشه ای به عنوان بازتاب کننده سیگنال EDM استفاده می کنند و می توانند تا چند کیلومتر را اندازه گیری کنند. اما بعضی از دستگاه ها بدون رفلکتور هستند و می توانند فاصله هر شی با رنگ روشن را تا چند صد متر به سادگی اندازه گیری کنند.

EDM توتال استیشن می تواند فواصل را با دقت ۱/۱۰ میلیمتر یا ۱/۱۰۰۰ فوت اندازه گیری کند. اما دقت بیشتر وسایل نقشه برداری زمینی یک میلیمتر یا ۱/۱۰۰ فوت است. بعضی از توتال استیشن های مدرن، رباتیک هستند. یعنی این امکان را به اپراتور می دهند که دستگاه را از یک فاصله به وسیله کنترل از راه دور هدایت کند. با این خصوصیت دستگاه، دیگر نیازی به شخص نگهدارنده منشور (رفلکتور) روی نقطه ای که باید برداشت شود نیست. اپراتور خود، رفلکتور را نگه می دارد و دستگاه توتال استیشن را از نقطه برداشتی کنترل می کند.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.